۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۶۰۰۳۲۸
مؤمن نسب:

حوزه فضای مجازی نیازمند انقلاب جدی است|ساماندهی فضای مجازی مطالبه عمومی شود

حوزه فضای مجازی نیازمند انقلاب جدی است|ساماندهی فضای مجازی مطالبه عمومی شود
کارشناس فضای مجازی با تبیین آسیب های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی فضای رهای موجود تأکید کرد که حوزه فضای مجازی نیازمند انقلاب جدی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، روح الله مؤمن نسب کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی و ارتباطات امروز در نشست بصیرتی که بعد از نماز جمعه در مصلای قدس قم برگزار شد، با بیان این که 7 سال از دستور رهبر انقلاب برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی می گذرد، گفت: رهبر انقلاب همه مقامات کشور را دور یک میز جمع کردند تا درباره فضای مجازی تدبیر شود.

وی افزود: رهبر انقلاب 92 دستور خطاب به مسؤولان درباره فضای مجازی دادند که متأسفانه حتی یکی از این دستورات در کشور اجرا نشده است، 14 روز بعد از تأسیس شورای عالی فضای مجازی اوباما رییس جمهور وقت آمریکا 10 نکته خطاب به مردم و مقامات ایرانی ارائه کرد که باید از شبکه های اجتماعی خارجی استفاده شود و فیلترینگ از بین برود.

این کارشناس فضای مجازی با بیان این که باید مراقب باشیم که اولویت ها تغییر نکند و در زمین دشمنان بازی نکنیم، اظهار داشت: قم مرکز حرکت های عظیم اجتماعی در کشور است اما چرا مردم قم نسبت به حوزه فضای مجازی بی تفاوت شده اند و حرکتی از آن ها دیده نمی شود.

وی ادامه داد: تمام مراکز اینترنت جهان در آمریکا است اما چرا هر اندازه تحریم ها بیشتر می شود سرعت اینترنت هم افزایش پیدا می کند؟ چرا در اوج تحریم ها گوشی های اندروید و آیفون کمیاب نشد؟ با وجود تذکرات مراجع مردم قم حرکت لازم را نداشتند اما اهوازی ها علمدار مطالبه گری درباره دستورات رهبر انقلاب شدند و بیش از 2 هزار نفر از مردم اهواز از وزیر ارتباطات شکایت کردند که چرا این دستورها اجرایی نشده است.

مؤمن نسب با بیان این که اینستاگرام مانند باتلاق انسان را نابود می کند، ابراز داشت: تلگرام اطلاعات مردم را از کشور خارج کرده و در اختیار تروریست ها قرار می دهد و مشکلات عدیده ای برای کشور ایجاد کرده است، کانالی در تلگرام ایجاد می شود و قیمت ارز را لحظه ای هرگونه که می خواهد بالا و پایین می برد و رییس بانک مرکزی می گوید همه چیز از دست من خارج شده است.

وی عنوان کرد: هیچ کنترل و نظارتی بر این نرم افزارها وجود دارد، امروزه نرم افزارهای ایرانی را در ایران فیلتر می کنند و کار از استعمار رد شده است، دولت جمهوری اسلامی در سال گذشته 3 میلیارد دلار گوشی آیفون با دلار 2600 تومانی وارد کشور کرده است یعنی دلاری که باید برای دارو هزینه می شد.

این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: مردم چندین میلیون هزینه کرده و این گوشی ها را خریداری کردند اما امروز نرم افزارهای ایرانی در این گوشی ها کار نمی کند؛ از نظر سیاسی دشمنان و بدخواهان هر کاری که می خواهند از طریق نرم افزارهای خود انجام می دهند، رهبر انقلاب هشدار دادند که دشمن از طریق این نرم افزارها مهندسی افکار عمومی می کند.

وی اضافه کرد: این نرم افزارها امنیت روانی جامعه را دچار مشکل کرده و بین همه مردم و مسؤولان کشور فضای بدبینی ایجاد کرده است، چرا امنیت روانی جدی گرفته نمی شود، نرم افزارهایی مانند تلگرام سبب وجود مشکلات امنیتی و تروریستی برای کشور شده است، امروز دشمن برای کشتن مردم آدم نمی فرستند بلکه ابتدا فرزندان را از طریق فضای مجازی وهابی می کنند و سپس همان ها دست به عملیات تروریستی می زنند.

مؤمن نسب با بیان این که قوه قضائیه مهم ترین رکن نظارتی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در بیانیه گام دوم، رهبر انقلاب به تهاجم رسانه ای و تبلیغاتی دشمن اشاره کردند و فرمودند که دستگاه های نظارتی و حکومتی وظیفه مهمی بر عهده دارند که باید دقیق انجام دهند و این موضوع به معنای رفع مسؤولیت افراد و نهادهای غیر حکومتی نیست.

وی افزود: مردم و دغدغه مندان باید بیدار شوند؛ جهل، پول و سیاست سبب به وجود آمدن مشکلات در فضای مجازی شده است، وزیر ارتباطات می گوید 62 میلیون نفر از اینترنت استفاده و هزینه می کنند، پولی که پشت فضای مجازی وجود دارد اجازه نمی دهد که کار انقلابی در این فضا انجام دهیم.

این کارشناس فضای مجازی اظهار داشت: وزارت ارتباطات سالانه چند هزار میلیارد تومان از محل دانلود فیلم های غیراخلاقی در فضای مجازی کسب در آمد می کند، آیا چنین چیزی در جامعه اسلامی پذیرفته است؟ بر اساس قانون اساسی کشور مهم ترین رکن نظارتی دستگاه قضایی است و اگر مسؤولی کار خود را به درستی انجام ندهد هر کس می تواند علیه او اعلام جرم کند.

وی ادامه داد: قوه قضائیه هم بر اساس قانون باید شکایات را بررسی کرده و حکم محکومیت یا برائت صادر کند، چرا شکایت نمی شود؟ بعد از نماز جمعه شیراز حرکتی شروع شده که حرکت اهوازی ها ادامه پیدا کند و کرجی ها این کار را انجام دادند، آقایان وزارت ارتباطات نماینده فرستادند تا ائمه جمعه را توجیه کنند که چنین کاری صورت نگیرد چرا که می دانند اگر وارد محکمه شوند هیچ سندی برای برائت آن ها وجود ندارد.

مؤمن نسب ابراز داشت: اینترنت باید سالم، سریع و ارزان باشد که همان شبکه ملی اطلاعات است، این شبکه باید ظرف 3 سال ایجاد می شد اما الان 8 سال گذشته است و مطالبه ای صورت نمی گیرد، ما انقلاب کردیم که بساط کاپیتولاسیون و مانند آن در کشور جمع شود، می توان از تلگرام و اینستاگرام که منشا تروریسم و مفاسد اقتصادی و اجتماعی در کشور شدند شکایت کرد تا مسؤول تلگرام محاکمه شود.

وی عنوان کرد: وزیر ارتباطات هیچ قانونی را اجرا نکرد و آقای روحانی با افتخار می گوید وزیر دل بخواه خود را انجام می دهد، رسیدگی به وضعیت رها شده فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خارجی باید مطالبه ای ملی شود.

این کارشناس فضای خاطرنشان کرد: فعالیت اجتماعی زنان در انقلاب باید تقویت شود که این ظرفیت عظیم را کنار گذاشته ایم، باید نهضت سواد فضای مجازی در کشور راه اندازی شود چرا که اگر اطلاعات لازم وجود نداشته باشد از جهل مردم سوء استفاده می شود.

وی اضافه کرد: چرا در کشورهای دیگر مانند آمریکا فضای مجازی مرز دارد اما اجازه نمی دهند که این مرز در کشور ایجاد شود، وقتی از نرم افزارهای خارجی استفاده کنیم تسلط دشمن روز به روز بیشتر می شود که مغایر با قاعده نفی سبیل است، همه باید از نرم افزارهای خارجی خارج شوند و نرم افزارهای داخلی را تقویت کنیم و باید انقلابی در فضای مجازی صورت گیرد.

محمد قمین
ارسال نظرات